REVIEW PAPER
Risk factors of dyslexia in allergic diseases
More details
Hide details
1
Instytut Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego, Zakład Czynników Społecznych i Metodologii, Sosnowiec
2
Instytut Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego, Zakład Zdrowia Środowiskowego i Epidemiologii, Sosnowiec
p.o. Kierownika Zakładu Czynników Społecznych i Metodologii – mgr Karina Erenkfeit
Kierownik Zakładu Zdrowia Środowiskowego i Epidemiologii – prof. dr hab. n. przyr. Jerzy Kwapuliński Dyrektor Instytutu Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego – dr n. med. Piotr Z. Brewczyński
Corresponding author
Mateusz Warchał
Instytut Medycyny Pracy i Zdrowia Środowiskowego
Zakład Czynników Społecznych i Metodologii
41-200 Sosnowiec, ul. Kościelna 13
Med Srod. 2013;16(2):85-90
KEYWORDS
ABSTRACT
Risk estimation of dyslexia is the first diagnostic stage accompanying the psychological and pedagogical observation of the child who starts his/her education. The aim of this stage is to diagnose early the child with learning skills disorders. Though the preventive character of the test
explains its commonness, the multitude of factors inducing the early symptoms of dyslexia may constitute a diagnostic problem. As the estimation of the risk of dyslexia is based on screening, it focuses mainly on the displayed symptoms. The paper estimates the risk of dyslexia in the group of children diagnosed with allergies. According to this concept,
there is a strong dependence between the chromosomes conditioning dyslexia and lateralization and the chromosomes responsible for the immunity on the human organism. Since the variables mentioned above have not been taken yet into account in the research done in Poland, it is reasonable to set up a systematic approach for a large-scale study especially in the face of growing number of diagnoses with allergy. However, the issue of the nosological diversity of various allergies in the context of statistical difference between them and the risk of dyslexia still remains an open question.
REFERENCES (34)
1.
Bogdanowicz M.: „Ryzyko dysleksji”, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2003.
2.
Samoliński K.B., Komorowski J.: „Epidemiologia chorób alergicznych w Polsce i na świecie”, Kształcenie Podyplomowe, nr 1/2012, Warszawski Uniwersytet Medyczny.
3.
Bentacur C., Velez A., Cabanieu G., LeMoal M., Neveu P. J.: “Association between left-handedness and allergy: A reappraisal”, Neuropsychologia 28, 1990.
4.
Geschwind, N., Behan, P. O.: “Laterality, hormones, and immunity” [in:] N. Geschwind, A. Galaburda (eds.),”Cerebral dominance”, Cambridge 1984.
5.
Geschwind N, Galaburda A.: “Cerebral lateralization. Biological mechanisms, associations, and pathology. Ahypothesis and a program for research Arch. Neurol. 1985, 42(7), 634–54.
6.
Geschwind, N., Behan, P. O. : “Left-handedness: Association with immune disease, migraine, and developmental learning disorder”, Proceedings of the National Academy of Science 1982, 79.
7.
Geschwind, N., Galaburda, A.: “Cerebral lateralization”, Harvard University Press, Cambridge 1987.
8.
Coren, S.: “The left-hander syndrome: The causes and consequences of left-handedness”, Vintage Books, NewYork 1993.
9.
Coren, S.: “Handedness and allergic response. International Journal of Neuroscience”, 76, 1994.
10.
Dróżdż B., Dróżdż W.: ”Dysleksja rozwojowa – współczesne koncepcje patogenezy, diagnostyki i terapii”, Psychiatria w praktyce ogólnolekarskiej, t. 3, 2003.
11.
Nopola-Hemmi J., Myllyloma B., Haltia T., Taipale M. i wsp.: „Dominant gene of developmental dyslexia on chromosome 3”, J. Med. Genet. 2001 (38).
12.
Bogdanowicz M.: „Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu – dysleksja rozwojowa” [w:] M. Bogdanowicz (red.): „Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki”, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1999.
13.
Bogdanowicz M.: „Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Skala ryzyka dysleksji wraz z normami dla klas I i II.”, Harmonia Universalis, Gdańsk 2011.
14.
Bogdanowicz M.: „O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli”, Wydawnictwo Linea, Lublin 1994.
15.
Bogdanowicz M.: „Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci – nowa definicja i miejsce w klasyfikacjach międzynarodowych”, Psychologia Wychowawcza 1996, nr 1.
16.
Kupis-Krasowicz G.: „Psychologia dysleksji”. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2008.
17.
Olson R.K., Forsberg H., Wise B.: “Genes, environment and the development of orthographic skills.” [in:] V. Berninger (ed.): “Varieties of orthographic knowledge: Theoretical and developmental issues (Vol. 1), Kluwer Academi, Dordrecht 1994.
18.
Grigorenko, E.L. “Developmental dyslexia: an update on genes, brains and envirioments.”, Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 42(1), 2001.
19.
Gilger, J.W.: “Behavioral Genetics: Concepts for Research in Language and Language Disabilities”, Journal of Speech and Hearing Research, 38, 1995.
20.
Bednarek D., Grabowska A.: „Różnice płciowe w dysleksji”, [w:] A. Grabowska, K. Rymarczyk (red.): „Dysleksja: od badań mózgu do praktyki”, Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN, Warszawa 2004.
21.
Bednarek D.: „Dysleksja a zaburzenia słuchu fonematycznego oraz kanału wielkokomórkowego w układzie wzrokowym:, [w:] B. Kaja (red.): „ Diagnoza dysleksji”, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2003.
22.
Bednarek D.: „Neurobiologiczne podłoże dysleksji”, Przegląd Psychologiczny, 42 (1–2), 1999.
23.
Bednarek D.: „Rola układu wzrokowego w specyficznych trudnościach w czytaniu. Problemy Poradnictwa Psychologiczno- Pedagogicznego, 10 (1), 1999.
24.
Bryant P.E., MacLean M., Bradley L.L., Crossland J.: ”Rhyme and Alliteration, Phoneme Detection, and Learning to Read”, Developmental Psychology, 26, 1990.
25.
Galaburda A., Livingstone M.: “Evidence for a magnocellular defect in developmental dyslexia”, Ann N Y Acad Sci, 1993.
26.
Shapleske J., Rossell S. L., Woodruff P. W., David A. S.: “The planum temporale: A systematic, quantitative review of its structural, functional”, Brain Res Rev, 1999.
27.
Tallal P., Piercy M.: “Defects of non-verbal auditory perception in children with developmental aphasia“. Nature 241, 1973.
28.
Fawcett A. J., Nicolson R. I.: “Developmental Dyslexia: the role o cerebellum”, Dyslexia: An International Journal of Research and Practice, 5, 1999.
29.
Mason A., Cornelissen P., Fowler S., Stein J.: “Contrast sensitivity, ocular dominance and specific reading disability”, Clin. Vis. Sci., 8, 1993.
30.
Paine R.S.: “Minimal Chronic Brain Syndromes. Clinical Proceedings Children’s Hospital of the District of Columbia”, Neurological, 1966.
31.
Gilger J.W,, Kaplan B.J: “Atypical brain development: a conceptual framework for understanding developmental learning disabilities”, Developmental Neuropsychology, 20(2), 2001.
32.
Hugdahl K., Ellertsen B., Waaler P.E, Kløve H: „Left and righthanded dyslexic boys: An empirical test of some assumptions of the Geschwind-Behan hypothesis”, Neuropsychologia., 27(2), 1989.
33.
Cieszyńska J.: „Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji?”, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2001.
34.
Sołtys-Chmielowicz A.: „Wymowa dzieci przedszkolnych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin 1998.